דוחות תעבורה ונקודות

דוחות תנועה - עבירות תעבורה

כמעט כל אחד מאיתנו היה פעם בסיטואציה הזו. שוטר תנועה עוצר אותך, מסביר לך שעשית עבירה ורושם לך דוח. רובינו גם ממהרים לשלם את הדוח כדי להיפטר מהנטל, במחשבה שאין מה לעשות. אולם מדובר בטעות. החוק קובע כי במשפטי תעבורה, התביעה צריכה להוכיח לבית המשפט כי הנהג הנאשם, אכן ביצע את העבירה מעל כל ספק סביר. אם התביעה נכשלת לעשות כך, הנהג הנו זכאי.

הבעיה הנסתרת- נקודות:

דוחות משטרה מגיעים בדרך כלל עם תוספת נקודות (בדרך כלל בין 2 ל 10 נקודות) אשר חושפת את הנהגים לבעיות מסוג אחר (על כך בהמשך).

הבעיה נוצרת ברגע שהנהג שילם את הדוח, כיוון שמהרגע שהנהג שילם את הדוח, רואים בו כאילו הוא הודה בביצוע המעשה ונשא בעונשו. בשלב כזה, בדרך כלל אין כבר מה לעשות.

לכן, ההמלצה הגורפת היא להיוועץ בעורך דין לענייני תעבורה, כדי לשמוע מה זכויותיכם ולהבין מה ניתן לעשות.

מה קורה לאחר שמשלמים את הדוח?

כאמור, תשלום הדוח הוא הודאה באשמה בביצוע העבירה. לכן, מתווספות לחשבונך במשרד הרישוי גם נקודות. הבעיה המרכזית של נהגים עם נקודות, היא שצבירת נקודות עלולה להביא לשלילת רישיון מנהלתית, גם ללא התערבות של בית המשפט. למשרד הרישוי יש סמכות חוקית לפסול אדם מלהחזיק רישיון נהיגה לתקופות של 3 או 9 חודשים בשל צבירת נקודות.

שימו לב שהבעיה במקרים אלו היא שהפסילות ניתנות רובן ככולן על ידי מחשב (המחשב במשרד הרישוי מחשב את הנקודות שלך ופוסל לך את הרישיון באופן אוטומטי) ולפעמים המחשב עושה טעויות. שווה לכם לבדוק את זה ולא להאמין באופן אוטומטי למשרד הרישוי.

אז מה עושים?

*ראשית מתייעצים עם עורך דין ולומדים מה מצבכם.

*מגישים בקשה להשפט, כיוון שהמקום היחיד בו תוכלו לשכנע בטענותיכם הוא בית המשפט (ולא השוטר שרושם את הדוח….)

*במועד המשפט תצטרכו, אתם או עורך דינכם, לשכנע את השופט כי קיים ספק סביר שאתם ביצעתם את העבירה שבגינה נרשם הדוח.

* מהו ספק סביר – היכולת לטעת ספק בלב השופט בשאלה מי ביצע את העבירה או האם התבצעה עבירה. הרעיון הוא להציג הסבר אלטרנטיבי שיתן לשפוט אפשרות לראות את הדברים אחרת מן הצורה בה המשטרה מנסה להציג אותם. אם יצליח לעשות זאת, גדל הסיכוי שיצא זכאי.

* הצגת הליקויים בדוח – בחלק מהמקרים השוטרים מתנהלים באופן אשר לא עולה בקנה אחד עם הנהלים אשר נקבעו לצורך אכיפות עבירות התנועה בישראל. במידה ותוכל להצביע על ליקויים כאלו, יגדל הסיכוי שלך להשיג זיכוי.

הערה חשובה: לצערנו אחוז ההרשעות במשפטי תעבורה במדינת ישראל נושק ל 99% (אחוז גבוה ביותר), כך שהסיכוי להשיג זיכוי מלא, הוא קטן ביותר. מה שיותר סביר שיקרה הוא כי עורך הדין שלך, יוכל להחליף את הסעיף בו הואשמת לסעיף קל יותר, אשר אינו כולל נקודות. כך תימנע מעצמך את הנזק הנוסף על הקנס.